En fråga till föräldrar





Ni som har barn,
när de var bebisar - vaggade ni dem till sömns i vagnen eller i famnen då om dagarna?

Jag är skraj att man skapar en dålig rutin när man gör så, men det verkar vara enda sättet (eller enklaste sättet?) för att få Johanna att somna. Jag kommer inte ihåg hur det var med Arvid... På natten somnar hon när jag ammar och ligger sen kvar i min säng. Ofta somnar hon om dagarna när jag ammar också men så fort jag lägger ifrån mig henne så vaknar hon igen. (Inte alltid, men ofta)



Kommentarer
Postat av: Anna Hoglert

Axel somnar nästan alltid när han ammar och vaknar oftast inte när jag lägger ner han. om han vaknar går vi bara dit om han blir ledsen annars låter vi han vara så somnar han själv. detta både på dagen och kvällen. ibland lägger vi han "oammad" och då brukar vi också bara lägga han och gå, ibland fungerar det inte utan han brjar stoja och då får han komma upp igen. när han var lill liten vaggade vi han oftast till sömns i famnen innan vi la han, det märktes fort när han var "redo" för annat. jag tror inte ni skapar ovana, det handlar ju om tryggheten när de är så små och tids nog så kommer det bli annorlunda. Mys på ni =) sen tror jag att det är viktigt att de får lära sig ganska tidigt att somna själv, åtminstone vissa sovstunder för det sägs ju att om de somnar med någon nära = trygghet och inte den är där när de vaknar blir de ledsna, somnar de själva kan de lättare somna om om de vaknar till. små barn har ju inte utvecklat nån trygghet i sig själv som de gör när de blir större! jag tycker iaf att det är bäst att lyssna på barnet men prova med annat emellanåt! lycka till!!

Kram

2008-08-23 @ 23:15:09
URL: http://starannis.blogspot.com
Postat av: Anna Hoglert

Lååångt och svamligt inlägg det blev =) hoppas du får nån reson i det =)

2008-08-23 @ 23:15:53
URL: http://starannis.blogspot.com
Postat av: Carolina

Ja du, här har du en som har gått och gått och gått för att få Linn att sova. Jag var helt inne på att hon skulle sova själv i början vilket innebar att jag fick gå och gå här inne om nätterna efter amning för jag kunde aldrig lägga ner henne i vaggan om hon inte sov. Till slut blev det så att hon fick sova bredvid mig. Idag kan hon somna själv i vagnen ibland, men ibland inte... Det beror nog på hur barnet är och hur mycket trygghet det kräver, det tror jag med.

2008-08-24 @ 18:02:43
URL: http://canbar.blogg.se/
Postat av: sara

Om jag minns rätt så brukade jag bara lägga ner Felicia i vagnen, soffan eller sängen beroende på var jag satt och vad jag skulle göra. Vissa lata och jobbiga dagar kunde jag sätta henne i babysittern och gunga henne till sömns där. Vi gjorde alltid olika och hon var alltid lätt att lägga. OM jag minns rätt vill säga... ;)

2008-08-27 @ 14:27:17
URL: http://sarasandman.blogg.se/
Postat av: sara

Och förresten så brukade hon också få somna i famnen speciellt på nätterna och kvällarna... Hoppas ni kommer fram till nå som passar er :)

2008-08-27 @ 14:29:19
URL: http://sarasandman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0