Lång uppdatering

Längesen nu igen... Men nu har det hänt en del...

Fredag: sista inskolningsdagen gick jättebra den med. Johanna sov där för första gången. Fröken hade lagt ner henne i vagnen, Johanna hade lagt huvudet åt sidan och somnat. Kul! Det var så kul att hämta dem igen! :) På eftermiddagen kollade Andreas bilen och det visade sig att det var batteriet som hade laddats ur. För att ladda upp det igen (efter att ha använt startkablar och Toyotan) så åkte vi till Coop Forum i stan och handlade. När vi kom hem åt vi middag och lade barnen. Sen kollade vi på Morden i Midsomer som vi hade spelat in. Jag somnade såklart... (hopplöst!)

Lördag: Åkte med barnen till Rödön, fick jättegod lasagne till lunch. Egentligen skulle vi ha gått på stan innan vi åkte till Rödön för Arvid hade en önskan om att köpa en orange tröja med ett monster på. Vi vet inte var han fått det ifrån, men vi sa att vi kunde gå med honom på stan och leta en sådan. Men han hade ångrat sig på lördagen, så Andreas och jag gick på stan själva efter att vi lämnat barnen istället. Efter stadsbesöket åkte vi hem och lagade middag tillsammans. Spenatfyllda tortillas var det. Jag hade världens förväntningar men aj aj aj vilken besvikelse! Jag fick spotta ut maten och sen grät jag till och med en svätt för att jag var så besviken - det var fetaost- och oliverkeso i!!! Uääääk!!! Jag trodde dock att det skulle gå bra för jag har ätit fetaost-c.f. i nån mat förut och då har jag inte känt nån smak, men detta gick icke! Jag gjorde en egen variant med köttfärs istället.... Vi åt framför tv:n (barnen var ju inte hemma, det gäller att passa på) och såg först skidskytte och sen På spåret på SVTPlay. Sen åkte vi till Maggan och Åke och spelade spel. Det var jätteroligt och trevligt! Vi spelade På spåret (som jag lånat av Sofia, tack!!), Master of Television och sist Rappakalja. Mycket roligt, det måste vi göra om!!

Söndag: Sovmorgon eftersom barnen sov på Rödön. Jag sov till tio!! Sen åkte vi till Rödön, åt lunch och Andreas packade ihop en massa böcker att ta med hem. Arvid hade fått feber på natten så han var lite tussig. När vi kom hem myste vi major - alla fyra satt i soffan med filtar, kollade på skidskytte och myste!! Johanna somnade i min famn, det var sååå mysigt!! Arvid höll oss andra två vakna genom att påminna oss om att vi inte skulle somna vi också. :o) Han hade feber under dagen men fick Alvedon (eller Arvid-ån som han själv säger) innan han lade sig, han hade 39,7 då.

Måndag: Arvid fick såklart vara hemma eftersom man ska ha en feberfri dag, men det var okej att Johanna kom ändå och vi bestämde att hon skulle gå 9-14. Så jag packade ner Arvid i pulkan och vi gick iväg till förskolan. Johanna hade haft en mycket bra dag när vi hämtade henne. Andreas mötte upp oss och kunde hämta han också, hans sista lektion var inställd så han hann fram lagom till klockan två. Arvid piggnade på sig och hade inte feber på hela dagen, han var sig själv igen. Det var en mycket kort feberomgång, men vi är nöjda för det. Till middag lagade jag god middag - kyckling under persiljetäcke med klyftpotatis. Supergott!

Tisdag: Äntligen kunde jag jobba igen! Det känns helt okej att jobba, det är skönt med vardag igen och kul att träffa vuxet folk om dagarna. Det är helkul att vara hemma också, men en lagom mix av allt vore bra. Det gick bra att jobba och jag slutade 15:30, jag har nu börjat jobba 90% så får vi se om det funkar bra. Det gick bra att lämna barnen på morgonen, Johanna hade knappt tid att vinka hejdå. Att hämta gick också bra, de blev glada men det var ingen som kom och sprang emot mig direkt, de var fullt upptagna med att leka. Åkte till affärn och sen åkte vi hem och lagade korv stroganoff. På kvällen städade vi och plockade bort lite av julen.

Onsdag: (=idag) Det gick bra att lämna imorse också. Det gick även bra att jobba. Strax efter 12 ringde dock förskolan... det första jag sa var "Är det nån som har feber?" men fröken sa att det var ingen fara. Det var bara Arvid som hade somnat på vilan och de undrade hur länge vi tyckte att han fick sova, det kan ju paja kvällsrutinen om de sover på dagen. Jag gav klartecken för 20 minuter och frågade lite om hur det var med dem. Allt var bra. Jobbade vidare, gick på lunch och strax efter lunchen ringde förskolan igen. En annan fröken sa "Johanna kräks".... Ånej! Så jag fick avsluta arbetsdagen och åka för att hämta barnen på förskolan. Där möttes jag av barn som berättade att Johanna hade kräkts och där satt hon i frökens knä och hade alldeles nyss kräkts en andra gång. Hon blev glad att se mig och vi packade oss iväg hemöver. Inget kräk i bilen som tur var. Efter ca en halvtimme hemma så började hon kräkas igen och sedan efter ytterligare en halvtimme kräktes hon en gång till, men inte så mycket. Hon hulkade en gång också men sen har det varit lugnt. Hon har dock varit väldigt blek och suuuupertrött. Hon har somnat på mig flera gånger och det är bara sååå mysigt fastän det är trist att hon är sjuk och mår dåligt såklart! Tillslut fick hon dock i sig lite vätskeersättning blandat med juice och när klockan var 18:30 var det som att trycka på en knapp! Hon blev pigg och sprang till och med omkring! Det var en väldigt stor skillnad på hennes ögon om man jämför med en halvtimme tidigare! Hon fick till och med en halv dos välling och sen var det dags att sova. Barnen somnade ganska fort och nu blir det intressant att se hur det går under natten. Jag ska gå och lägga mig nu ifall det blir en jobbig natt.

Det här blev visst oerhört långt, men ni gör det bra om ni läst ända hit!

Kommentarer
Postat av: elin

Alvdedon tycks vara ett svårt ord, Mio säger "malvedon".

2010-01-26 @ 18:16:48
URL: http://elintyras.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0